Asenkron motorun yapısı

Asenkron motorlar ucuz olmaları, az bakım gerektirmeleri ve çalışma sırasında ark oluşturmamaları nedeniyle doğru akım motorlarına göre daha çok tercih edilirler. Ayrıca devir sayılarının yük ile çok az değişmesi nedeniyle, sabit devirli motorlar olarak kabul edilir.Verimleri ise oldukça yüksektir.Üç fazın bulunmadığı yerlerde ise bir fazlı asenkron motorlar kullanılır. Bu motorlara asenkron motor denmesinin sebebi stator sargılarında oluşan manyetik alanın dönüş


hızı ile rotor devir sayısının aynı olmamasındandır. Rotor hızı stator manyetik alanın hızından daima daha azdır. Onun için bu motorlara, uyumlu olmayan anlamına gelen asenkron motor denir.


Stator ;
Asenkron motorun duran bölümüdür. 0,4-0,8 mm. kalınlığında bir tarafı yalıtılmış sacların, özel kalıplarda paketlenmesi ile imal edilir. Bu kısma stator sac paketi denir. Stator sac paketinin iç kısmına belirli sayıda oyuklar açılır ve bu oyuklara sargılar yerleştirilir. 
stator


Rotor ; 
Asenkron motorun dönen bölümüdür. Genel olarak; 1-sincap kafesli, 2-Sargılı Rotor  olmak üzere iki tipte yapılır.Her ikiside üzerine oyuklar açılıp paketlenmiş silisli sacların bir mil üzerine sıkıca yerleştirilmesinden meydana gelmiştir. 

Sincap Kafesli Rotor ;
Rotor sac paketinin dış yüzüne yakın açılan oyuklar içine pres döküm ile eritilmiş alüminyum konulur. Rotor çubuklarıda denilen bu çubukların iki tarafı alüminyum halkalarla kısa devre edilir. Bu halkaların üzerinde bulunan kanatçıklar soğumayı kolaylaştırır. Rotor çubuklarını kısa devre edilmesi nedeniyle bu tip rotorlara kısa devre çubuklu rotor da denir.

Sargılı Rotor ;
Stator sargılarında olduğu gibi 120° faz farklı olarak rotor oyuklarına üç fazlı alternatif akım sargısı yerleştirilip uçları, rotor mili ile yalıtılan üç bakır bileziğe bağlanmıştır.Akım, bileziklere basan fırçalar aracılığı ile sargılara uygulanır. Bundan dolayı bu motorlara bilezikli rotorlu motor da denir. Bu tip motorlarda devir sayısı ile döndürme momenti fırçalar ve rotor devresine sokulan dirençlerle kolayca ayarlanabilir.  
Asenkron Motor Çeşitleri ;

  • Bir fazlı asenkron motorlar
  • İki fazlı asenkron motorlar
  • Üç fazlı asenkron motorlar
Açıklama : İki fazlı asenkron motorlar ; Motor statorunda sargı eksenleri arasında 90° lik elektriksel açı yapan iki tane sargı vardır.Rotor sargısı kısa devre sargıdan meydana gelir ve sincap kafes şeklindedir.Küçük güçlerde kulanılan iki fazlı asankron motorlar AC motor kontrol devrelerinde servo motor olarak kulanılır

Asenkron Motorun Çalışma Prensibi ;
 Asenkron motorların çalışması şu üç prensibe dayanır ;
  1.  Alternatif akımın uygulandığı stator sargılarında dönen bir manyetik alan olmalıdır. 
  2. Manyetik alan içerisinde bulunan bir iletkenden akım geçirilirse o iletken manyetik alanın dışına doğru itilir. 
  3.  Aynı adlı kutuplar birbirini iter, zıt kutuplar birbirini çeker.
    asenkron motor emk

Üç fazlı asenkron motorlarda üç fazlı stator sargıları oyuklara, 120° faz farklı olarak yerleştirilir. Bu sargılara aralarında 120° faz farkı bulanan alternatif gerilim uygulandığında sargıların etrafında döner bir manyetik alan meydana gelirRotor çubukları döner manyetik alan içerisinde kaldığından üzerinde bir e.m.k. endüklenir. İletkenlerin iki ucu kısadevre edildiğinden, iletkenden kısa devre akımı geçer. Geçen bu akımdan dolayı iletken rotor çubukları etrafında manyetik alan meydana gelir. Stator döner manyetik alanı ile rotor manyetik alan kutuplarının birbirini itip çekmesi neticesinde de rotor mili aracılığıyla yataklarından döner. Bu olayı; manyetik alan içerisindeki rotor çubukları içerisinden akım geçtiğinde çubuklar, manyetik alanın dışına doğru itilir şeklinde de açıklayabiliriz. Eğer rotor, senkron devirle (stator döner alan hızında) dönerse, stator alanı rotor çubuklarıyla aynı doğrultuda bulunacağından çubuklar alan tarafından kesilmeyecek ve çubuklarda bir e.m.k. endüklenmeyecektir. Dolayısıyla döndürme momenti meydana gelmeyeceğinden rotor dönmeyecektir. Rotor döner alanı daima stator döner alanın gerisinde hareket eder.Rotor devri döner alan devrinden azdır. Stator döner alan devrine Senkron devir, rotor devrine Asenkron devir, ikisi arasındaki devir farkına ise Kayma denir.
Asenkron Motor Bağlantı Şekli ve Özellikleri 
Üç fazlı asenkron motorlarda stator sargıları motor içerisinde değişik şekillerde bağlandıktan sonra motor dışına genellikle altı uç çıkartılır. Sargı giriş ve çıkış uçlarının motor dışına çıkartıldığı bu bölüme klemens bağlantı kutusu denir. Klemens Kutusu  içerisinde altı uçtan oluşan klemens bulunur ve sargı giriş çıkış uçları bu klemense bağlanır. Klemensin üç ucuna sargı giriş uçları diğer üç ucuna da sargı çıkış uçları bağlanır. 
Üç fazlı asenkron motorlarda sargı uçları ; 
R fazı için ……giriş ucu : U, çıkış ucu X 
S fazı için ……giriş ucu : V, çıkış ucu Y 
T fazı için ……giriş ucu : W, çıkış ucu Z 

harfleri ile ifade edilir. 
Klemens uçlarına giriş uçları soldan sağa U-V-W sırası ile, çıkış uçları ise Z-X-Y sırası ile bağlanır. 
Asenkron Motorda Devir Yönünün Değişimi ;
Üç fazlı asenkron motorların çalışma durumuna göre bazen devir yönlerinin değiştirilmesi gerekir. Bunu sağlamakiçin döner manyetik alanın yönü değiştirilir. Motor klemensine bağlanan şebeke uçlarının (RST) üç tanesinden herhangi ikisi yer değiştirilir. 


ÜCRETSİZ EMAİL TAKİBİ İLE SİTEMİZDE YAYINLANAN YENİ DEVRE ŞEMALARI, CİHAZ BAĞLANTILARI VE DÖKÜMANLAR EMAİL ADRESİNİZE GELSİN. (TAKİBİ BAŞLATMAK İÇİN GELEN İLK MAİLİ ONAYLAMAYI UNUTMAYIN.)

Henüz Yorum Yapılmamış " Asenkron Motorlar | Asenkron Motor Çalışma Prensibi | Asenkron Motor Çeşitleri "

Yorumlarınız Bizim İçin Önemli
• Konunun Gelişmesi ve Sizden Sonrakilere Faydası Olması İçin Yorum Yapmaya Çekinmeyin.
• Yorum yapmak için bir google hesabınız yok ise, yorum satırının altındaki yorumlama biçiminden Adı/URL seçeneğini seçerek sadece adınızı yazarak yorum yapabilirsiniz.
• Ya da Anonim seçeneğini seçerek Adsız olarak yorum yapabilirsiniz.
•İstek, öneri, şikayet ya da sorularınıza en kısa sürede cevap verilecektir.